Kada
je reč o zakonskim okvirima za regulisanje prostitucije bitno je
napomenuti da oni, kao i drugi zakonski propisi, nastaju na osnovu
određenih vrednosti koje jedno društvo zastupa. U tom smislu, može
se reći da postoje dva uobičajena viđenja prostitucije iz
vrednosnog ugla: jedno je da prostitucija nemoralna aktivnost i da
žene u prostituciji treba kažnjavati za to što rade, a drugo da
prostituciju treba tolerisati i zakonski urediti. Naše viđenje
predstavlja viđenje radikalnog feminističkog pokreta koji vrednosti
crpi pre svega iz poštovanja integriteta i dostojanstva svih žena,
i ljubavi prema njima. Prema tome, smatramo da prostutucija
zaoblizi kategorije (ne)morala, i predstavlja drastičan oblik
muškog nasilja prema ženama i evidentan primer muške nadmoći u
patrijarhalnom, heteronormativnom društvu.
“Prostitucija
nije ideja, to je svakodnevna praksa velikog broja žena koja
najčešće ima svoja značenja i u zakonskim normama. Šta su
intencije zakonodavca u vezi sa prostitucijom najjasnije pokazuje to
kako je fenomen definisan, šta je to što želi da suzbije ili
eliminiše, ili još značajnije, koga zakonodavac želi da kazni”
U
okviru prvog viđenja postoji prohibicionistički
model (kriminalizacija) prema kome
je prostitucija zakonom zabranjena, a aktivnosti žena u
prostituciji, kao i svodnika, kažnjive su zakonom. Ovaj model
preovladava u Sjedinjenim Američkim Državama (sem u ruralnim
područjima Nevade gde je ona legalizovana). Prohibicionistički
model je opasan jer na žene u prostituciji gleda kao na građanke
drugog reda,
nemoralne i
prljave, te
one preživljavaju konstantnu stigmu i diskriminaciju od celokupnog
društva. Ovaj model ne kažnjava muškarce koji iskorišćavaju žene
u prostituciji, što samo po sebi govori o odnosu države i društva
prema ženama i dubokoj sistemskoj mizoginiji.
U
okviru drugog vrednosnog viđenja nastao je regulacionistički
model (legalizacije). Ovo zakonsko
rešenje na prostituciju gleda kao na radni
odnos, a na žene u prostituciji
kao na seks radnice.
Primeri država gde ovaj model postoji su Nemačka, Holandija i
Švajcarska. U ovim državama postoje tzv. sindikati seksualnih
radnica, ali njih u većini slučajeva vode isključivo muškarci,
tj. svodnici. Kroz regulacionistički model, žene u prostituciji
dobijaju zakonsko pravo na redovne medicinske preglede, a sindikati
(čitaj: makroi) dobijaju kondome i lubrikante. Ono što ovaj model u
praksi pomenutih država pokazuje jeste drastično povećana trgovina
ženama u svrhe seksualne eksploatacije, te da žene koje su u
prostituciji najčešće nemaju ni državljanstvo ni pravo na te iste
preglede. Još jedan argument u prilog ovog rešenja jeste da će
država ubirati porez, te da će svi građani i građanke imati
benefit od toga. Logika koja stoji iza ovoga jeste da industrija tzv.
„seks rada“ ionako postoji i da bi ej trebalo ozakoniti kako bi
žene u prostituciji plaćale porez i zauzvrat imale pravo na
socijalno i zdravstveno osiguranje. Međutim, u Nemačkoj su samo 44
osobe registrovane kao "profesionalne seks radnice" u seks
industriji od procenjenih 400 000 osoba u prostituciji. To nam govori
pre svega da su većina žena u prostituciji zapravo migrantkinje
koje ni nemaju nemačko državljanstvo, te samim tim ni pravo na
zaštitu koju im legalizacija navodno nudi. U praksi je najčešće
slučaj da se u jednom bordelu prijavi jedna žena u prostituciji, a
pored nje u istom bordelu postoji veći broj žena koje su tu „na
crno“ i nemaju nikakva prava. Ovo govori o tome koliko je logika
skupljanja poreza zapravo pogrešna, te da se on ubira i od
beznačajnog broja žena, ali i na ušrtb njihovog dostojanstva.
Dakle, sem činjenice da su većina žena u prostituciji
migrantkinje, jednako je važno istaći činjenicu da ovaj model u
potpunosti zanemaruje neravnomeran odnos moći muškaraca i žena.
Takođe, žene u prostituciji se suočavaju sa smrću u proseku 10 do
40% iznad proseka, a 60 do 80% njih doživi redovno fizičko i
seksualno zlostavljanje. To su dokazi da prostucija nije i nikada ne
može biti posao kao i svaki drugi,
već da se njenom legalizacijom zapravo legalizuje socijalna
nepravda. Kroz ovaj model još jednom se vidi nebriga države prema
svojim, ali i ženama iz drugih država, kao i srž patrijarhalnog
sistema koji žene drži u potlačenom položaju, a kojim se te
države vode.
Ovaj
model takođe zanemaruje još jednu, i to ključnu stvar: zašto
nam je prostitucija uopšte potrebna? Zbog
čega treba legalizovati prodaju bilo čijeg tela, i kakvu društvenu
poruku ovaj model šalje? Da je ljudsko (žensko!) telo na prodaju?
Da bilo ko sa novcem (a to najčešće nije ni velika cifra) može da
kupi drugo ljudsko biće koje je u potrebi za parama? Ne samo tela,
ovim modelom država poručuje da su ženska seksualnost, želje,
uživanja, takođe na prodaju. Zbog svega rečenog, smatramo da ovaj
model na specifičan način (ne želimo da kažemo najviše, jer ne
želimo da rangiramo loše modele) zadržava izrazitu patrijarhalnu
normu koja, u sprezi sa kapitalističkim vrednostima, svaku ženu, a
posebno onu u prostituciji, stavlja u krajnje neravnopravan i
degradirajući položaj.
Gledano
iz ugla žena u prostituciji, model legalizacije sličan je modelu
dekriminalizacije, s tim da se u
okviru prvog prostitucija uređuje državnim zakonima, a u okviru
drugog ova oblast nije zakonski uređena ni na koji način, što
znači da postoji crno tržište na kome su žene u potpunosti
prepuštene same sebi.
Jedino
zakonsko rešenje prema kome država uvažava integritet svih svojih,
ali i građanki drugih država, jeste model
neoabolicije. On se često meša
sa abolicionističkim modelom koji
postoji u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Naime, prema
abolicionističkom modelu, prostitucija sama po sebi nije zabranjena,
ali aktivnosti koje je prate, dakle svodništvo, su ilegalne. Razlika
između neoabolicije i abolicije je u tome što prva kažnjava i
muškarce koji iskorišćavaju žene u prostituciji. U tom smislu,
jedini model koji zagovaramo jeste isključivo neoabolicija, koja bi
vremenom prerasla u potpuno ukidanje prostitucije kao pojave u kome
bilo koja žena mora da prodaje svoje telo kako bi preživela.
Neoabolicionistički
model je prvobitno nastao u Švedskoj, te je i danas poznat kao
švedski model, a,
kako su ga vremenom usvojile i Norveška i Island, a i Finska je u
procesu, termin koji se takođe koristi je nordijski
model. Švedska je ovaj zakon
donela 1999. godine i od tada se prostitucija, ali i trgovina
ljudima, znatno smanjila. Ovaj zakon je od izuzetne važnosti jer
pokazuje brigu države za žene i, time što kažnjava muškarce koji
ih iskorišćavaju, pokazuje da potražnja nije neutralna, da ima
pol. Švedski model govori o tome da su muškarci ti koji započinju
lanac, oni koji koriste ženu u nevolji i oni koji od toga
profitiraju. Takođe je važno znati da ovaj model nudi ženama koje
izađu iz prostitucije alternative, razne kurseve i zanate koje mogu
da nauče, poput šivenja, krojenja, i sličnih stvari. Dakle, bitno
je da država brine da te žene ne ostanu na ulici i da se o njima
brine.
Zakonski
okvir u Srbiji
Prema
zakonskom okviru u vezi sa prostitucijom, Republika Srbija spada u
prohibicionističke zemlje, a prostitucija se pominje u dva zakona:
Zakonu o javnom redu i miru, prema kome se vode prekršajne, i
Krivičnom zakoniku, prema kome se vode krivične prijave.
Iako
žene koje su u prostituciji ne odgovaraju krivično, one su pomenute
u Zakonu o javnom redu i miru u članu 16, i to zajedno sa muškarcima
koji ih iskorišćavaju i makroima - “Ko
se odaje prostituciji, koristi usluge prostitucije ili ustupa
prostorije radi prostitucije - kazniće se novčanom kaznom od 50.000
do 150.000 dinara ili kaznom zatvora od 30 do 60 dana. Ko maloletnom
licu ustupa prostorije radi prostitucije - kazniće se zatvorom od 30
od 60 dana.” Na ovaj način, sam
čin prostitucije definisan je kao prekršaj protiv javnog reda i
mira, za koji sve strane uključene u prostituciju jednako
odgovaraju. Važno je napomenuti da je ovaj model, u kome se
kažnjavaju muškarci koji iskoriđćavaju žene, prvi put uveden u
januaru 2016. Godine, odnosno da nije na snazi neko duže vreme. Ovaj
model je predstavljen kroz paradigmu „rodne ravnopravnosti“ prema
kome sve strane treba da odgovaraju, ali ni na koji način ne
pokazuje svest zakonodavaca o tome čemu su žene u prostituciji
izložene, niti ih tretira sa dostojanstvom.
Krivičnu
odgovornost, uz moguću kaznu zatvorom uz novčanu kaznu, pak, snose
oni koji u prostituciji posreduju, tačnije onaj “(1)
Ko navodi ili podstiče drugog na prostituciju ili učestvuje u
predaji nekog lica drugome radi vršenja prostitucije ili ko putem
sredstava javnog informisanja i drugih sličnih sredstava propagira
ili reklamira prostituciju, kazniće se zatvorom od šest meseci do
pet godina i novčanom kaznom. (2) Ako je delo iz stava 1. ovog člana
izvršeno prema maloletnom licu, učinilac će se kazniti zatvorom od
jedne do deset godina i novčanom kaznom” (prema
članu 184. Krivičnog zakonika). Muškarci koji iskorišćavaju
žene, dakle, jesu prekršajno, ali ne i krivično odgovorni.
Odlučne
smo u stavu da ovakvo zakonsko rešenje degradira i dehumanizuje
žene, jednako kao što to radi sam sistem prostitucije. Ovim
modelom, žene u prostituciju su one koje remete javni red i mir, što
ih dodatno izlaže diskriminaciji i teškom položaju u društvu.
Takođe, odlučne smo u nameri da se zalažemo za uvođenje švedskog
modela, a argumente u prilog tome naći ćete, kako u ovom tekstu,
tako i u drugim tekstovima na ovom blogu.
No comments:
Post a Comment